[…]

Lansare cu vinci / troliu

Lansare cu vinci / troliu

07-05-2014

Exista situatii in care se pot observa combinatii de greseli care apar in timpul setarii si operarii unui vinci pentru remorcajul planoarelor si la recuperarea parasutei. Ideile de mai jos au rolul de a ajuta in evitarea unor astfel de greseli.

Cand se folosesc mai multe linii de lansare, distanta dintre acestea ar trebui sa fie undeva intre 5 si 8 metri. O apropiere mai mare poate duce la intersectarea si incurcarea liniilor pe timpul remorcajului. Cand linia inconjoara un manunchi de buruieni recuperarea si urmatoarea lansare vor creste frecarea liniei si in consecinta vor scadea eficacitatea vinciului. Mai mult decat atat, daca linia ramine prinsa sub un manunchi de buruieni sau alt obstacol, acestea pot actiona ca un scripete reducand astfel lungimea liniei si in consecinta inaltimea de lansare. Daca linia se elibereaza brusc dintr-o astfel de situatie, poate aparea o detensionare mare iar pilotul va simti cu siguranta un ameste de sentimente de excitare, dezamagire, disperare sau altele mai rele.

Cand se instaleaza linia de lansare trebuie avut o grija deosebita sa se pastreze firul de plecare cu cel de intoarcere de la scripete separate, fara sa se suprapuna. Fie puteti merge intre fire avand scripetele in fata dvs. sau puteti reveni la punctul de lansare dupa montarea scripetelui verificand ca firele nu se ating sau suprapun. Daca aceasta verificare nu se face exista riscul ca la prima lansare firele sa se intersecteze iar prin frecare pot genera o blocare a vinciului sau o rupere a liniei de lansare, ducand la rezultate dezastruoase chiar si pentru planorul aflat in remorcaj.

Cand sunt instalate mai multe lini de lansare este bine sa se verifice daca scripetii de intoarecere sunt pusi la aceeasi distanta fata de vinci. Uneori acest lucru nu se intimpla si poate genera situatii neplacute mai ales cand este vorba de concursuri. Cand pamantul este moale si umed, cuiul scripetelui ar trebui introdus complet. Daca terenul este tare si uscat, e bine sa se bata partial cuiul si sa fie asigurat suplimentar cu ancorele de rigoare. La urma urmei, cineva va trebui sa scoata din pamint aceste lucruri la finalul zborului – si de obicei cade scarcina pe cineva cu o constitutie mai firava 🙂

Cand se recupereaza parasuta este de dorit sa se parcurga distanta pina la scripete de-a lungul firului si sa se verifice ca nu exista blocaje, obstacole sau alte probleme pe linia de lansare. Verificati din nou la scripete ca la intoarcere firul nu vine peste celalalt si nu exista riscul de a se freca intre ele la remorcaj.

Exceptand cazul in care scapati parasuta din mana sau exista un singur vinci pe teren, dupa lansare este bine sa derulati firul cu parasuta cat mai aproape de punctul de intoarcere de la scripete. Daca nu se face asta, riscul ca firele de pe mai multe linii de lansare sa se suprapuna si sa creeze situatii de blocaj este foarte mare. Acest lucru va crea intarzieri, neplaceri, linii care trebuie taiate si reparate. Probabil ca toti vin la camp sa zboare si nu sa invete cum sa faca noduri 🙂 Ruland firul si aducand parasuta cat mai aproape de scripete reduceti si riscul de a avea firul incurcat in buruieni si e mai usor de recuperat linia la punctul de lansare.

In timpul unui concurs, ajutorul de la lansare sau cel care tine timpul este de dorit sa ruleze firul cu parasuta cat mai aproape de scripetele de intoacere, asftel incat sa se evite incurcarea liniilor de lansare. Daca sunteti la zbor doar de placere, rugati pe cineva sa va ajute cu operarea vinciului. De obicei aveti mainile si ochii ocupati cu pilotatul si atentia necesara zborului in siguranta a modelului, mai ales daca ati declansat la o altitudine mica. Cel care va ajuta se poate asigura ca liniile nu se incurca intre ele. Daca se rupe linia de remorcaj, regulile de mai sus sunt valabile doar ca apar suplimentar doua alte probleme. In cele mai multe situatii, firul ramas fara parasuta nu se poate observa. Din acest motiv vinciul trebuie operat putin mai mult pentru a fi siguri ca firul nu cade peste alte linii. Suplimentar, partea de fir ramasa cu parasuta poate cadea liber peste celelalte linii de lansare. Aici e necesar ca cineva sa intervina rapid si sa degajeze bucata de fir cu parasuta din locul unde cade.

In concluzie, chiar si atunci cand se zboara de placere, e bine sa aveti pe cineva care sa va asiste in operarea vinciului. In acest fel totul poate decurge mult mai lin, fara probleme si va puteti consuma mai tot timpul zburand si nu corectand problemele aparute la vinci in timpul remorcajului.

Aceasta lista este adunata din diverse locuri de pe internet si poate suferi modificari/adaugiri
Orice sugestii sau comentarii sunt binevenite.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.